Monday 1 July 2013

Penutup Karangan

Selasa                                                                                                                                                                    2 Julai 2013

Muka surat 96 dan 97.
1.       Penutup karangan
a.       Laporan
Lawatan ke Bandar Raya Bersejarah.

Lawatan ke Melaka Bandar Raya Bersejarah memberikan banyak manfaat kepada peserta lawatan. Lawatan ini perlu diadakan lagi untuk murid yang lain.

Laporan disediakan oleh,                                                  23 OGOS 2005

........................................
(ZAIDAH BINTI ZAHID)
Setiausaha,
Persatuan Kemahiran Hidup.

b.      Karangan Syarahan
Faedah Melancong di Negara Sendiri.

Saya menyeru agar kita melancong ke tempat-tempat yang menarik di negara kita. Sesungguhnya melancong di negara sendiri dapat manaikkan industri pelancongan negara.

c.       Karangan Dialog
Kebaikan Menyertai Kem Motivasi.

Azizul                    : Apakah yang akan kamu buat selepas menghadiri kem ini?
Wahid                                                                                        : Saya akan memberitahu rakan-rakan kita agar menyertai kem   motivasi sekiranya mempunyai ruang.

d.      Karangan Fakta
Faedah Memelihara Alam Sekitar.

Jika kita mahu kehidupannya yang sihat, kita mestilah mengubah sikap . Tanamkanlah sifat menyayangi alam sekitar pada setiap masa.

3.                      Contoh karangan :

                         Tajuk : Melancong di Negara Kita

                         Negara kita indah dan dikenali. Jumlah pelancong yang datang semakin meningkat dari semasa ke semasa. Oleh itu, kita perlu menjaga keistimewaan yang ada di negara kita.

                         Kita perlu memajukan dan menjayakan kebersihan tempat-tempat pelancongan yang sedia ada. Kawasan ini juga perlu diperindah dan dilengkapi dengan pelbagai kemudahan.

                         Kita perlulah mengamalkan sifat berbudi bahasa kerana sikap ini mampu menarik minat pelancong ke negara kita. Oleh itu, kerajaan perlu menanamkan kesedaran di kalangan rakyat Malaysia akan kepentingan berbudi bahasa.

                         Para peniaga perlulah meletakkan harga yang sesuai kepada para pelancongan. Jika pelancongan asing suka berbelanja di negara kita. Ekonomi negara kita akan meningkat.
                        
                         Jika langkah-langkah ini dapat dilakukan sudah tentulah industri pelancongan negara kita akan bekembang pesat.

No comments:

Post a Comment