Thursday 27 June 2013

28.6.2013(Jumaat) 
Arahan : Tulis sebuah karangan yang bermula dengan ayat berikut, “Pada suatu malam, cuaca agak panas. Aku bangun lalu membuka suis kipas angin. Tiba-tiba ....”

                Pada suatu malam, cuaca agak panas. Aku bangun lalu membuka suis kipas angin. Tiba-tiba aku terdengar bunyi ketukan dari arah tingkap bilik tidurku.

                Sepantas kilat aku membuka jendela bilikku lalu meninjau ke luar tingkap. Bulu romaku mulai tegak apabila aku dapati tiada sesuatu pun di luar rumah.

                Aku mengamati arah bunyi itu lagi. Dadaku semakin berdebar-debar kerana kali ini bunyi itu datangnya dari tingkat bawah rumahku. Aku memberanikan diri membuka pintu bilik dan berjalan perlahan-lahan menuju ke tingkap bawah.

                 Sesampainya aku di tingkap bawah rumahku , aku membuka suis lampu. Aku tidak nampak apa-apa yang mencurigakan di situ. Namun, bunyi ketukan masih terus kedengaran.

                Aku terus melangkah sambil mengamati arah datangnya bunyi tersebut. Sampai di pintu bilik air, aku nampak ada titisan air menitik menimpa baldi yang diletakkan di dalam bilik air. Rupa-rupanya, tangki air rumahku telah bocor. Air yang menitikk itulah yang menghasilkan bunyi ketukan tersebut.


                Aku mula berasa lega. Aku akan memberitahu hal kebocoran itu kepada ibu dan ayah. Aku tersenyum mengingatkan peristiwa tadi.

No comments:

Post a Comment